prawda o sushi

Cała prawda o sushi

Sushi jest japońską potrawą złożoną głównie z ryżu zaprawionego przeważnie octem ryżowym oraz z najróżniejszych rybnych dodatków w postaci głównie surowej. Najbardziej znanymi dodatkami są owoce morza, wodorosty nori oraz oczywiście surowe ryby. Wiele osób kojarzy sushi ze zdrową i dietetyczną przekąską, ale czy tak właśnie jest? Oto przed Tobą cała prawda o sushi.

 

Czy sushi jest zdrowe?

Wśród wielu osób panuje powszechne przekonanie, że sushi jest całkowicie zdrowe i bezpieczne. Sushi na pierwszy rzut oka wygląda całkiem pożywnie – ryż, ryby, warzywa. Sushi, jak wszystko ma swoje plusy i minusy.

Niewątpliwą zaletą sushi jest obecność w nim ryb. Dzięki temu jest ono znakomitym źródłem białka o wysokiej jakości. Najczęstszą rybą podawaną w sushi jest łosoś. Jest on bogaty w dużą ilość kwasów tłuszczowych omega – 3. Mają one szeroki wachlarz korzyści zdrowotnych, przez poprawę wzroku, lepszą pracę mózgu czy nawet leczenie depresji. Prawda o sushi jest taka, że dzięki swojemu składowi ma niską zawartość tłuszczów nasyconych. Ich nadmiar przyczynia się do chorób serca oraz podniesienia poziomy cholesterolu.

Niestety jedzenie sushi może mieć również negatywne konsekwencje zdrowotne. Jedzenie surowej ryby niesie za sobą ryzyko chorób przenoszonych drogą pokarmową. Spożywanie nie gotowanego mięsa i ryb naraża nas na kontakt z bakteriami, wirusami oraz pasożytami, które w naturalny sposób podczas gotowania zginęłyby. W niektórych sushi barach posiłek przygotowywany jest z głęboko mrożonej ryby. Dzięki temu procesowi giną ewentualne pasożyty i jedzenie surowej ryby w sushi staje się bezpieczniejsze.

 

Wodorosty nori

Najpopularniejszym rodzajem sushi są maki. Są one najczęściej zawijane w jadalne nori. Są to cienkie płaty wodorostów. W swoim składzie zawierają ogromną dawkę minerałów. Są nimi między innymi magnez, wapń, kwas foliowy, żelazo oraz jod. Ten ostatni jest niezbędny nam do prawidłowego funkcjonowania gospodarki hormonalnej naszego organizmu.

 

Wasabi, sos sojowy i imbir

Nieodłącznym elementem sushi jest sos sojowy i wasabi. Są to zdecydowanie niskokaloryczne dodatki. Wasabi jest chrzanem o bardzo wyrazistym ostrym smaku. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że chroni przed chorobami układu pokarmowego. Niestety z ilością spożywanego sosu sojowego należy uważać. Powoduje on wzrost poziomu sodu w organizmie. Ostatnim składnikiem, który jest nieodłącznym elementem podanego sushi jest imbir. Jego głównym zadaniem jest wyczyszczenie naszych kubków smakowych, by cieszyć się za każdy razem różnorodnym smakiem innych rodzajów sushi. Posiada on również bardzo dużą ilość witaminy E. Jest ona nazywana witaminą młodości, ponieważ opóźnia proces starzenia się. Głównym zadaniem witaminy E jest walka z wolnymi rodnikami, które atakują nasz organizm.

 

Rodzaje sushi

Najbardziej podstawową prawdą o sushi jest to, że rodzajów i dodatków do dania jest bardzo wiele. Jednak w kulturze japońskiej możemy wyodrębnić trzy główne rodzaje sushi.
Maki są jedną z najpopularniejszych form sushi. Są to okrągłe zawinięte rolki ryżu, warzyw i ryb najczęściej w wodorosty nori. Istnieje mnóstwo wariacji na temat maki. Na przykład maki nie owinięte wodorostami, maki z czarnego ryżu. Są magi z surową rybą, ale również z grillowaną.
Nigiri jest również popularną formą sushi na świecie. Nie jest ono zwijane w rolkę, jak w przypadku maków. Jest to cienki plaster surowej lub gotowanej ryby. W po przyrządzeniu podaje się je na zmoczonym w occie ryżu. Przeważnie między ryżem, a rybą znajduje się wasabi, lub też wodorosty nori.

Ostatnim mniej znanym rodzajem sushi jest sashimi. Można je znaleźć w większości sushi barów. Z technicznego punktu widzenia sashimi nie jest typowym sushi, ponieważ nie zawiera ryżu. Jest to ryba poddawana specjalnej obróbce i podawana bez ryżu i innych składników. Jest to bardzo trudna do przyrządzenia potrawa, istotna jest odpowiednia technika krojenia oraz dobranie dobrych przypraw.

Dodaj komentarz