Do czego chatboty

Chatbot to narzędzie, które łączy człowieka i sztuczną inteligencję. Robotem, który automatycznie odpowiada na wiadomości zadane przez użytkownika na czacie.

Chatboty mogą być wykorzystane do różnych celów: zarówno w aspektach biznesowych, jak i jako wsparcie w codziennych czynnościach. Najpopularniejsze platformy, na których można je znaleźć to Messenger i Whatsapp. My zajmiemy się głównie pierwszą z nich.

Dlaczego warto korzystać z Chatbota?

Chatboty to odpowiedź na bolączki codzienności – zamówią jedzenie, zarezerwują bilety do kina, czy sprawdzą bramkę odlotu na lotniska, a to wszystko z poziomu twojego ulubionego komunikatora. 

 

Są sytuacją win win. Klient jest zadowolony, ponieważ ma wszystkie potrzebne informacje w zasięgu kciuka, zebrane w Messengerze, a firmy, dzięki pomocy chatbotów, mogą w ten sposób promować swoją markę oraz podwyższać jakość obsługi klientów,. Mark Zuckerberg mówił o skuteczności chatbotów na konferencji F8 już w 2018 roku – jego zdaniem znacznie skracają czas obsługi klienta i są jednym z istotnych trendów przyszłości.

 

Rodzaje chatbotów

Istnieją dwa rodzaje chatbotów – jeden działa w oparciu o zestaw wcześniej przygotowanych formułek, które przedstawiane są w odpowiedniej kolejności użytkownikom, a druga, bardziej zaawansowana wersja korzysta z dobrodziejstw machine learning. 

 

Chatbot, który działa na zestawie reguł jest, z zasady, bardzo ograniczony. Może odpowiadać tylko na bardzo konkretne polecenia. Nie jest też w stanie rozpoznać i skutecznie interpretować zapytania użytkownika. Ten bot ma wyraźne granice i jest tak “inteligentny”, jak go zaprogramowano. 

 

Chatbot, który korzysta z machine learning, rozwija w sobie tak zwaną sztuczną inteligencję. Rozumie język pisany, jest w stanie rozpoznać kontekst wypowiedzi, a nie tylko wpisane wcześniej polecenia. Taki chatbot ciągle się uczy i rozwija. Dzieje się to poprzez zbieranie danych ze wszystkich przeprowadzonych rozmów i analizy zapytań użytkowników.

 

Chatboty na dobre zagrzały sobie miejsce w internecie. Jednak w jakich branżach możemy je spotkać najczęściej?

 

Bot-doktor

Chatbot doktor może przeprowadzić wstępną diagnozę na podstawie objawów użytkownika lub znaleźć najbliższy szpital w okolicy, gdy sytuacja jest poważna. Wiedzę na temat chorób bot czerpie z dostępu do sieci katalogów medycznych.

 

W takich botach sam musisz wpisać objawy w postaci pytania, a bot spróbuje na nie odpowiedzieć. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby bot sam sprawdził twój stan zdrowia. Po wstępnej diagnozie możemy umówić się do lekarza i nie tracić czasu na badanie, które przeprowadziliśmy sami przy pomocy asystenta w messengerze. 

 

Dobrym przykładem może być chatbot dr. Deana. Dostarcza informacji o objawach, środkach zaradczych i suplementach. Chatbot podaje użytkownikom informacje na temat ich warunków zdrowotnych i rekomendowanych sposobach leczenia. Ponadto przez pierwsze kilka dni monitoruje stan zdrowia pacjenta i w razie potrzeby zapewnia dodatkowe środki zaradcze.

Bot-prawnik

Chatboty są również aktywnie wdrażane w branży prawniczej. Z tych samych powodów, co w każdej innej firmie – oszczędzają czas i pieniądze. Prawnicze boty mogą asystować użytkownikom w konsultacjach dotyczących kwestii prawnych, a nawet generować dokumenty prawne.

Dodaj komentarz