zakupy online

Jak działają zwroty w zakupach online?

Każdemu z nas niejednokrotnie zdarzyło się zamówić jakiś produkt przez Internet. Każdy z nas znalazł się też w takiej sytuacji, kiedy otrzymany towar okazywał się być zupełnie inny niż ten zamawiany. W takiej sytuacji większość podejmuje decyzje o dokonaniu zwrotu i odzyskaniu pieniędzy. Jak się okazuje, w wielu przypadkach jest to dopuszczalne.

 

Czym jest prawo do zwrotu towaru, a czym reklamacja?

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że zwrot towaru a reklamacja nie są pojęciami tożsamymi.
Jeżeli mówimy o reklamowaniu towaru, to musi on być wadliwy. Ponadto podstawą do złożenia reklamacji jest także brak cech w danym produkcie, które miały się w nim znaleźć. Chodzi tu o kwestie, o których wspominał sprzedawca, a które nie pokrywają się z prawdą. W takiej sytuacji mamy dwa rozwiązania. Pierwszym jest żądanie zwrotu pieniędzy. Natomiast drugie, to wymiana lub naprawa wadliwego produktu.
W przypadku zwrotu produktu sytuacja wygląda inaczej. Zwracamy z reguły rzecz, która nie posiada żadnych wad, ale nie chcemy jej jednak posiadać. Sprzedawca wówczas zwraca pieniądze za zakup.


Prawo do zwrotu towaru zakupionego za pośrednictwem strony internetowej

Jeżeli zrobiliśmy zakupy online, to mamy prawo do ich zwrotu w ciągu 14 dni. Co ważne, nie musimy podawać przyczyny naszej decyzji. Do samo dotyczy produktów zamawianych przez telefon czy poza siedzibą sprzedawcy.
Przy dokonywaniu tego typu zakupów sprzedawca ma obowiązek poinformowania o możliwości zwrotu przez nas towaru w ciągu 14 dni. Jeśli nie poda nam takiej informacji, termin wydłuża się automatycznie do 12 miesięcy.

 

Kiedy sprzedawca nie musi przyjmować zwrotu?

Nie musi tego dokonywać w sytuacji, kiedy tak jak my jest osobą prywatną. Jeżeli nam na to pozwoli, to wynika to wyłącznie z jego dobrej woli.

 

Kiedy nie przysługuje nam prawo do zwrotu towaru?

W sytuacji, kiedy dokonaliśmy zakupu na firmę. Zwrot dotyczy jedynie osób fizycznych, które prywatnie zakupiły dany produkt.
Ponadto kwestie te dotyczą także towarów wykonanych na zamówienie. Sprzedawca może odmówić ich przyjęcia i ma do tego pełne prawo.

 

Czy oprócz przepisów prawa są również inne regulacje, które mówią o zwrocie towaru?

Oczywiście, istnieją tego typu regulacje. Są to wewnętrzne regulaminy sklepu, w którym dokonywaliśmy zakupów. Na rynku istnieje wiele sklepów, które oferują klientom możliwość zwrotu na innych zasadach. Z reguły jest to tak zwany ukłon w stronę klienta, ponieważ niejednokrotnie termin zwrotu jest dużo dłuższy. Świetnie działający sklep, który nie staje wobec klientów przysłowiowym okoniem, jest Limango. Profesjonalne podejście do klienta, a także szanowanie jego potrzeb niewątpliwie zachęca do dokonywania w nim zakupów.

Pamiętać należy o tym, aby przed dokonaniem zakupu towaru online zapoznać się z regulaminem na stronie. Wówczas będziemy mieć ogląd sytuacji na to, czego możemy się spodziewać, jeżeli towar nie przypadnie nam do gustu. Miejmy jednak świadomość, że chronią nas odgórnie narzucone przepisy prawa. Z nimi nikt nie będzie dyskutował.

 

Dodaj komentarz