Jak wzmocnić odporność na sezon jesienno-zimowy

Jesień i zima to pory roku, w których często zdarza nam się chorować. Dopadają nas wówczas przeziębienia i infekcje górnych dróg oddechowych, co spowodowane jest zimną i  wietrzną aurą, a także obecnością w powietrzu zarodników pleśni i grzybów, które niekorzystnie wpływają na naszą odporność. Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania, warto jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki, aby wzmocnić odporność organizmu i cieszyć się doskonałą formą przez cały sezon jesienno-zimowy.

 Dieta –  klucz do zdrowia

Wzmacnianie odporności organizmu należy rozpocząć od prawidłowo zbilansowanej diety. Powinna się ona składać w dużej mierze z surowych warzyw i owoców, a także ich przetworów. Produkty te są prawdziwą bombą witaminową i dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych składników mineralnych oraz błonnika, który sprzyja prawidłowemu metabolizmowi. Ponadto w naszym jadłospisie nie może zabraknąć produktów pełnoziarnistych, a także chudego nabiału, wysokiej jakości mięsa lub jego wegetariańskich zamienników. Do prawidłowego funkcjonowania naszego układu  immunologicznego niezbędne jest również spożywanie tłustych ryb oraz olejów roślinnych, bogatych w kwasy omega 3 i 6. Warto również wspierać swoje zdrowie zdrowotnymi napojami, na przykład piciem herbaty z pokrzywy, czystka czy innych mieszanek ziołowych o działaniu wzmacniającym, oczyszczającym, przeciwwirusowym i antybakteryjnym.

 Z diety należy natomiast wykluczyć lub zminimalizować spożycie cukru, białego pieczywa, produktów wysoko przetworzonych, a także alkoholu i papierosów.

Warto także zweryfikować nasz sposób odżywiania się pod kątem częstotliwości i wielkości spożywanych posiłków. Najlepiej jest rozplanować trzy główne posiłki, a także dwa mniejsze w postaci przekąsek. W ten sposób nasz organizm będzie otrzymywał regularną porcję kalorii oraz niezbędnych składników mineralnych, które będzie mógł przetwarzać na energię oraz wykorzystywać do wsparcia funkcjonowania naszych organów wewnętrznych.

 Sport  to zdrowie

Kolejnym elementem, który należy wdrożyć w życie, jeśli chcemy wzmocnić naszą odporność, jest codzienna aktywność fizyczna. Nie musimy oczywiście od razu forsować się na siłowni –  wystarczy bowiem pół godziny lub godzina dziennie szybkiego marszu, jazdy na rowerze czy rolkach lub gimnastyka na świeżym powietrzu. Taka dawka sportu doskonale dotlenia nasz organizm, a także sprzyja produkowaniu przeciwciał,  które chronią nas przed infekcjami.

Sen to regeneracja

 Trzecim, ważnym aspektem związanym ze wzmacnianiem odporności, jest prawidłowy odpoczynek. Podczas snu nasz organizm się regeneruje i przygotowuje na walkę z ewentualnymi infekcjami. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić sobie nie tylko optymalną długość snu (siedem, osiem godzin), ale również jego jakość. Zadbajmy o to, abyśmy odpoczywali w ciszy, w ciemności, w dobrze dotlenionym pomieszczeniu i na wygodnym łóżku. Z naszej sypialni wyeliminujmy wszelkie rozpraszacze, jak na przykład dodatkowe źródła światła, tykające zegary, a przed położeniem się do łóżka przewietrzmy pokój przynajmniej przez 15 minut.

Odporność organizmu jest kluczowa w profilaktyce zdrowotnej. Dlatego jesienią warto wdrożyć w życie powyższe wskazówki, by zmniejszyć ryzyko chorób i negatywnych konsekwencji z nimi związanych.

Dodaj komentarz