• Home
  • /
  • Sport
  • /
  • Jesteśmy tym co jemy – czy znasz zasady żywienia?

Jesteśmy tym co jemy – czy znasz zasady żywienia?

Każdy z nas lubi dobrze się czuć we własnym ciele. Rano, podczas szykowania się do pracy czy szkoły stanąć przed lustrem, przeglądnąć się weń i stwierdzić – wyglądam i czuje się świetnie.

Dla wielu z nas, dobre samopoczucie wręcz podświadomie połączone jest z wizją wysportowanej sylwetki i prowadzeniem zdrowego trybu życia.

Koncentrowanie się na sobie i swoich potrzebach, wypracowanie złotego środka między obowiązkami a czasem wolnym. To podstawowe przymioty, które kojarzone są z osobą która czuje się dobrze ze sobą.

Jesteś tym, co jesz

Jedzenie to tak bardzo podstawowa czynność, że większość ludzi zdaje sobie nie zawracać nawet nią głowy. Jasne, każdy z nas ma swoje smaki, swoje preferencje. Jedna osoba przepada za słodyczami, podczas gdy inna zdecydowanie bardziej woli kwaśne czy słone. 


Ważne, by pamiętać, że to jak się czujesz, czy co będziesz w stanie osiągnąć jest, w lwiej części zależne od sposobu Twojego odżywiania się. Przyjmowanie dużej ilości węglowodanów i białek w jednym posiłku sprawi, że cały czas będziesz się czuł ociężały i i opadnięty z sił.

Głównie za sprawą innego procesu trawienia obu związków. Węglowodany trawione w żołądku są rozkładane najszybciej. Białka, z kolei trawione są zdecydowanie dłużej.

Spożywane łącznie w jednym posiłku sprawiają, że cały proces trawienia zostaje rozłożony w czasie, co może prowadzić do uczucia ospałości, nie wspominając o nieprzyjemnych dolegliwościach układu trawiennego. 

Nie takie tłuszcze straszne, jak je malują

Inaczej ma się sprawa z tłuszczami. Proces rozkładu rozpoczyna się już w jamie ustnej za sprawą działania lipazy ślinowej. Dalej, za trawienie tłuszczów odpowiada dwunastnica. Dlatego łączenie ich z węglowodanami i białkiem, również nie jest dla naszego organizmu najlepsze.

W tym miejscu warto również wspomnieć, że tłuszcze są bardzo ważne dla poprawnego procesu funkcjonowania naszego organizmu. Nie można całkowicie wykluczać ich z diety, co często zdaje się być pierwszym, na co decydują się osoby robiące pierwsze podejście do próby utraty wagi.

Nieco ekstremalnym przykładem może być tutaj dieta ketogeniczna, która polega na praktycznym wyeliminowaniu z diety prawie wszystkich elementów, za wyjątkiem tłuszczów właśnie.

Zła słodycz

Z drugiej strony, za duża porcja cukru w trakcie dnia rzeczywiście postawi chwilowo na nogi i da przypływ energii. Jest to jednak przypływ obarczony nagłym spadkiem energii, oraz zdecydowanie gorszym samopoczuciem.

Trawienie, podobnie jak w przypadku tłuszczów, rozpoczyna się już w jamie ustnej za pomocą amylazy ślinowej. Jak wspominałem wcześniej, cukier dostarcza dostarcza bardzo dużo energii, jednak w bardzo krótkim czasie. To za sprawą bardzo wysokiego indeksu glikemicznego cukrów.

Po spożyciu batonika czy czekolady bardzo szybko podnosi się stężenie glukozy we krwi – to z kolei jest informacją dla trzustki do zwiększenia wydajności swojej pracy. Po opadnięciu stężenia glukozy szybko jednak stajemy się znowu głodni. 

 

Cukier powoduje również niemałe spustoszenie w naszym ciele:

 

  • zużywa witaminy i minerały – do trawienia cukrów wykorzystywane są bardzo duże ilości witaminy b, wapnia, fosforu czy magnezu. Regularne spożywanie słodkich posiłków sprawi, że organizm zostanie z nich skutecznie wypłukany
  • podrażnia śluzówkę żołądka i zakwasza organizm – cukier ma odczyn kwaśny i podczas trawienia w żołądku doprowadza do jego nadmiernego zakwaszenia. Dla wielu jest to jeden z głównych powodów nadkwasoty, a w konsekwencji nawet i wrzodów

Dodaj komentarz