• Home
  • /
  • Sport
  • /
  • Zacznij biegać już dziś – mini poradnik dla początkujących
Jak zacząć biegać

Zacznij biegać już dziś – mini poradnik dla początkujących

Bieganie jest doskonałą formą na poprawę kondycji fizycznej, wzmocnienia serca i rozwinięcia mięśni całego ciała. Zacząć biegać można w każdą porę roku, jednakże lato stwarza najlepsze do tego warunki. Dlatego też jeżeli planujesz swoją przygodę z bieganiem jest to najlepszy czas aby ruszyć się z przed biurka i zacząć uprawiać sport.

Od czego zacząć

Jeżeli dawno nie uprawiałeś sportu, warto skonsultować się z lekarzem który przydzieli skierowanie na podstawowe badania i potwierdzi że nie masz przeszkód w bieganiu. Nie musisz się martwić, zdecydowana większość osób może uprawiać ten sport, ale przezorności nigdy za wiele.

O czym zawsze pamiętać

Istnieje kilka kluczowych kwestii o których powinniśmy pamiętać przed, w trakcie i po treningu:

  • Pamiętaj aby przed każdym treningiem rozgrzać mięśnie, a po jego zakończeniu rozciągnąć się aby odciążyć je po wysiłku.
  • Posiłek przed treningowy powinien być lekki, a jeżeli zjedliście obficie – odczekajcie 2 – 3 godziny przed bieganiem,
  • Staraj się unikać ciągłego biegania po asfalcie – w miarę możliwości wybieraj miękkie podłoża, jak na przykład gruntowe ścieżki w parku albo las. Dzięki temu odciążysz stawy w nogach.
  • Nigdy nie trenuj ponad swoje siły – więcej może być w tym szkody, niż pożytku.

Motywacja

Istotną kwestią w bieganiu jest motywacja, powinna ona być motorem do Twojego biegania. Motywacją powinien być jakiś konkretny cel, przykładowo poprawa kondycji fizycznej bądź też zrzucenie zbędnych kilogramów. Generalnie powinniśmy obrać sobie taki cel który możesz później zweryfikować (poprawa kondycji fizycznej – bieganie przez 30 minut, zrzucenie 5 kg – 5 kg mniej na wadze itd.).

Przykładowe cele:

  • Zrzucenie wagi
  • Bieg przez określony czas
  • Pokonanie określonego dystansu
  • Poprawa czasu okrążeń

Jak często biegać?

Specjaliści z tej dziedziny sugerują aby biegać 3 do 4 razy w tygodniu, tak aby mięśnie zdążyły odpocząć a jednocześnie nie wypaść z rytmu aktywności. Idealnie jest dobierać dni treningowe co drugi dzień. A więc plan treningowy: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek jest niepoprawny.

Najbardziej optymalny będzie rozkład: poniedziałek, środa, piątek, niedziela i każda wariacja tych dni – ważne, tak jak pisaliśmy wyżej zachować maksymalnie dwu dniowy odpoczynek od biegania.

Jakie tempo dobrać?

Pierwsze co powinieneś sobie uświadomić jest to że nie biegasz na wyścigi. Jeżeli dawno nie uprawiałeś sportu odpowiednim tempem będzie spokojny trucht, nie dużo szybszy od zwykłego chodzenia.

Ważny jest czas oraz dystans jaki pokonasz a nie prędkość. Tak więc jeżeli podczas biegu możesz swobodnie konwersować, jest to odpowiednie dla Ciebie tempo.

Pamiętaj aby nie przecenić swoich możliwości, możesz sobie bardziej zaszkodzić niż poprawić zdrowie.

Sprzęt potrzebny do biegania

Na początek możesz zacząć biegać w rzeczach które masz już w swojej szafie – biegać bardzo łatwo jest zacząć, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu i ubioru. Wystarczy dres, podkoszulek i wygodne lekkie buty. Z czasem jak już uzależnisz się od biegania możesz dokupywać stopniowo wyposażenie.

Rzeczy które mogą Ci się przydać w późniejszym czasie:

  • Bidon dla biegacza – przewiązany do pasa
  • Opaska na telefon – pozwoli Ci słuchać muzyki podczas treningu
  • Specjalne buty dla biegacza – Bardzo lekkie i zapewniające stabilność
  • Koszulka oraz spodenki termoaktywne
  • Zegarek z GPS i pomiarem tętna – pozwoli Ci na bieżąco sprawdzać postępy w treningu.

 

 

Dodaj komentarz